Hållbar sökmotoroptimering

Att tala om hållbarhet när det kommer till digitala tjänster kan för många tyckas vara lite att skjuta över målet: digitala tjänster är ju ofta per definition hållbar på det sätt som man kan duplicera, kopiera och skala lösningar digitalt utan att använda motsvarande fysiska resurser: det går helt enkelt att skala bits och bytes på ett bättre sätt än man kan skala fysisk industri och tillverkning!

Sökmotoroptimering är en tjänst som det talas relativt mycket om idag. Fler och fler företag har börjat inse fördelarna med att vara synliga på nätet i just det ögonblick som kunderna efterfrågar deras tjänster. Utöver renodlade sökmotorkonsulter som Topdog finns också många webbyråer som har blivit skickliga när det kommer till just digital synlighet i allmänhet och synlighet i sökmotorer i synnerhet. Men vad är då hållbar sökmotoroptimering?

Hållbar sökmotoroptimering

Det finns många som träter om den exakta definitionen av hållbar SEO (Search Engine Optimization), och kanske finns det inte en universalsanning. Många talar om att använda metoder som inte strider mot Googles riktlinjer medan andra menar att det rör sig om just riktlinjer och inte några nedskrivna lagar eller regelverk. På lägren har framgångsrika företrädare och inte sällan menar den ena sidan att den andra sidan inte arbetar med just – hållbar sökmotoroptimering.

Skälet till det är ofta att sökmotorernas många uppdateringar gör att siter antingen kan vinna eller förlora placeringar i sökresultaten. De som arbetar utanför Googles riktlinjer löper generellt högre risk för att detta ska ske, men kan samtidigt ofta nå resultat betydligt snabbare och med lägre resursförbrukning. Konsulterna som arbetar mer med innehåll och naturliga länkar kan få vänta längre på resultat (och ibland uteblir de helt!) men är i gengäld “säkrare” när en ny uppdatering av algoritmerna rullas ut.

Kanske är det dock så att det inte finns något rätt och fel när det kommer till hur man ska arbeta med SEO? Kanske är det så att man i varje fall bör väga risk mot potentiell belöning och avgöra vilken metodik och vilket tillvägagångssätt som kan användas i just den unika situation man står inför. Om man samtidigt hela tiden håller örat mot rälsen och aktivt försöker förstå i vilken riktning som sökindustrin rör sig, ja kanske har man då nått själva definitionen av hållbar sökmotoroptimering.

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.