Miljöpolicy för reklambyråer

Hållbar utveckling inom företagsvärlden kan innebära så många saker. För tillverkande företag och industri är det ganska enkelt att skapa en miljöpolicy – man ser till att minska eller eliminera användningen av farliga kemikalier, reducerar transportutsläpp etc.

Men det är inte lika enkelt för tjänstebranschen. Många kontor har en policy som innebär att man byter till LED-lampor, släcker efter sig när man går hem och är med på Earth Hour. Men det räcker inte på långa vägar om man ska kalla sig för ett miljövänligt företag idag.

Vi hittade en reklambyrå i Falun som heter Panang Kommunikation. För inte så länge sedan laddade de upp sin miljöpolicy och vi tycker att den är ett lysande exempel på hur ett tjänsteföretag kan arbeta med miljö som en del av sitt CSR-arbete (Panang har dessutom uppmärksammats för sina satsningar på friskvård).

Reklambyrån har delat upp sin miljöpolicy i tre delar: varför, hur och vad. Det gör den enkel att ta till sig för alla medarbetare genom att de förstår varför den finns på plats, hur man ska tänka och vad man kan göra konkret. Det finns dessutom gott om bevis på att man tar den på allvar – ett exempel är att medarbetare som väljer att åka kommunalt till jobbet belönas med ledig tid. Läs mer om Panang och deras miljöpolicy via länkarna ovan!

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.