Tre tips för dig som letar webbyrå

Många företag arbetar hårt med sitt hållbarhetsarbete på själva arbetsplatsen, men glömmer ofta att detta även bör gälla deras leverantörer för att de verkligen ska kunna ha en bra värdekedja från start till mål. Och medan direkta råvaruleverantörer ofta kontrolleras så missar man stödfunktioner som exempelvis bokföringsbyråer och webbyråer. Här är en gästpost från en bra webbyrå som bryr sig mycket om hållbart arbete på både det sociala och miljömässiga planet, nämligen GFD. De har tre tips för dig som ska anlita en webbyrå för ditt företags hemsida och digitala marknadsföring:

Ta referenser

Det handlar här inte enbart om att höra sig för med de företag som anlitat webbyrån i fråga om huruvida de var nöjda med arbetet eller inte, utan på vilket sätt de var nöjda. Man kan utläsa mycket av det som inte sägs, och om det viktigaste för en själv är A, och referensen säger att webbyrån var jättebra och framhåller B, C och D, så finns anledning att fundera lite extra. Om referensen i fråga å andra sidan framhåller att webbyrån gjorde just det man söker efter bra, så är det det bästa.

Språk

Nu menar vi inte språk som engelska, svenska eller tyska, även om det också kan ha betydelse, utan saker som PHP, .NET och så vidare. Den webbyrå man anlitar ska inte bara ha bra referenser, den ska även behärska just de språk ens uppdrag kräver. Är det så att man inte vet vad för språk som krävs, eller ens vad till exempel PHP är, så blir det förstås lite knepigare, i och med att man då måste förlita sig på att webbyrån vet vad den gör, vilket gör att man på sätt och vis är utlämnad åt dem, vilket för oss in på nästa punkt.

Personligt intryck

Det finns tyvärr gott om försäljare av undermediciner i webbyråbranschen, som utlovar att ens sajt kommer att ranka topp 3 i Google samtidigt som den fungerar perfekt i alla webbläsare, i mobiler, och på surfplattor. Undvik sådana, speciellt om deras egen sajt inte rankar så högt som de lovar att din kommer att göra. En seriös webbyrå är ärlig, och en del av denna ärlighet består i att inte lova mer än man kan hålla. Det är viktigt att du kan lita på den webbyrå du anlitar, och det gäller som sagt speciellt om du själv och ditt företag inte har överdriven datorteknisk kompetens.

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.